Pro sau Contra suplimenetelor de slăbit

Pentru că vrem să împărtăşim cu voi discuţiile ce au avut loc la Seminarul de Nutriţie şi Viaţă sănătoasă pe care l-am organizat, în acest articol ne-am propus să vă prezentăm una din temele dezbătute la acest seminar, şi anume: Pro sau Contra Suplimentelor de slăbit.

Obezitatea:

  • la ora actuală obezitatea reprezintă o problemă mondială, afectând milioane de oameni;
  • obezitatea, pe lângă o problemă medicală, reprezintă şi o problemă socială, deoarece în timp poate duce la izolarea faţă de ceilalţi oameni prin scăderea stimei de sine;
  • reprezintă un risc major pentru sănătate;

Slăbitul:

  • nu este o sarcină uşoară – deoarece presupune renunţarea la vechile obiceiuri, atât alimentare, cât şi a stilului de viaţă (sedentarismul);
  • aşadar, slăbitul reprezintă o mare PROVOCARE, ce presupune adoptarea unui stil de viaţă sănătos (dietă + sport).

Producătorii de suplimente destinate reducerii greutăţii au înţeles rapid dorinţa populaţiei şi au lansat pe piaţă produse ce sunt prezentate ca fiind „leacuri miraculoase”.

De la pastile cu ceai verde, până la cafea, cafea verde, diverse ceaiuri sau prafuri, gume de mestecat şamd – toate sunt prezentate ca fiind „pastile magice” ce te ajută să dai jos kg după kg fără nicio dificultate.

Înainte de a folosi astfel de produse trebuie puse în balanţă argumentele PRO şi CONTRA în ceea ce priveşte aceste produse.

Câteva întrebări cheie:

  1. Cât şi în ce condiţii sunt eficiente aceste produse?
  2. Siguranţa. Ceea ce conţin aceste produse este într-adevăr sigur?
  3. Pot fi luate „la liber” sau doar cu prescripţie medicală?

1. Medicamente ce suprimă pofta de mâncare şi absorbţia lipidelor din intestinul subţire

Aportul alimentar este controlat de senzaţia de foame şi pofta de mâncare care sunt controlate de factori psihologici.

Produsele din această categorie interferează cu producerea de insulină, mai exact încetineşte sau chiar stopează producţia de insulină de către pancreas. Nivelul crescut de insulină (glicemie mică) – creşte pofta de mâncare, în timp ce un nivel mai scăzut al insulinei în sânge (glicemie cu valori mai ridicate) – scade pofta de mâncare.

Până de curând produsele ce suprimau pofta de mâncare erau doar medicamentele de sinteză ce acţionau la nivelul sistemului nervos central şi asupra absorbţiei lipidelor la nivelul intestinului subţire.

Exemple:

  1. Amfepramona (Regenon) – momentan pe piaţă
  2. Sibutramina – retrasă la cererea EMA
  3. Orlistat (Alli, Xenical) – momentan pe piaţă

Toate aceste medicamente de sinteză au numeroase reacţii adverse şi contraindicaţii.

Exemple:

Amfepramona

  • acţiune anorexigenă marcată, inhibând senzaţia de foame prin blocarea centrului foamei de la nivelul creierului
  • acţiune psihostimulantă
  • stimulează frecvenţa cardiacă, ducând la creşterea tensiunii arteriale

Reacţii adverse:

  • insomnie, tremor în extremităţi, iritabilitate, vertij, euforie urmată de stare depresivă
  • toleranţă după 6-8 săptămâni de tratament
  • dependenţă fizică
  • tulburări cardiovasculare: tahicardie, palpitaţii, creşterea TA
  • tulburări sexuale

Orilstat

  • inhibă absorbţia lipidelor din intestin
  • contraindicat în sarcină şi alăptare, copii, sindrom de malabsorbţie

Trebuie reţinut faptul că toate aceste medicamente se recomandă persoanelor ce suferă de obezitate şi au IMC (indice de masă corporală) peste 30 şi nu au putut slăbi cu ajutorul dietei şi sportului.

1.1 Alternative naturale

Compoziţia suplimentelor naturale este bazată în principal pe crom şi acid hidroxicitric, acid prezent în fructul de Garcinia Gambogiana, asociate sau nu cu fibre.

Fibrele îşi măresc volumul în stomac, astfel că administrate înainte de mâncare reduc senzaţia de foame.

Un dezavantaj major al acestor produse este faptul că utilizarea pe termen lung poate priva organismul de minerale esenţiale (Ca, Mg şamd), deoarece absorbţia acestora este inhibată.

2. Produse ce „ard” grăsimile

Acestea sunt produse care conţin numai substanţe naturale, cu acţiune întârziată, astfel că organismul are timp să absoarbă substanţele active.

Cele două componente principale ale acestor produse sunt colina şi inozitolul, ambele accelerând procesul de ardere al grăsimilor.

Un alt component important – câştigă din ce în ce mai mult teren – este L-Carnitina, care este responsabilă de producerea de energie la nivel molecular.

Metionina şi betaina – previne depunerea de grăsimi în ficat şi ajută la detoxifierea organismului, reducând colesterolul.

Alături de aceste componente, unii producători au asociat şi cromul.

Aceste produse au o eficienţă demonstrată prin studii ştiinţifice.

Astfel, s-a constatat faptul că după utilizarea a 30 de zile a unor produse pe bază de L-Carnitină, circumferinţa taliei a fost redusă cu aproximativ 2 cm, ceea ce corespunde cu aproximativ 4-5 kg pierdute.

Trebuie ţinut seamă că pe lângă administrarea de L-Carnitină, în programul de slăbit trebuie inclus o dietă sănătoasă şi echilibrată şi excerciţii fizice, totul pentru a obţine rezultatele dorite.

În mare parte aceste produse sunt sigure, neînregistrându-se cazuri de reacţii adverse.

3. Diuretice si Laxative

Stilul de viaţă „modern” caracterizat prin lipsa sportului, alimentaţie necorespunzătoare şi nesănătoasă duce la încărcarea funcţiei colonului.

Astfel, apar:

  • constipaţia şi
  • sindromul colonului iritabil

Majoritatea pacienţilor recurg, când este vorba de constipaţie, la laxative. Fie că vorbim de de cele uşoare de sinteză (lactuloza) sau naturale (senna, cruşin), fie că vorbim de cele cu efect mai accentuat (bisacodil) sau chiar purgative (ex.: uleiul de ricin).

În cele mai multe cazuri acestea oferă un ajutor temporar. Utilizarea pe termen lung a acestor suplimente duce în timp la toleranţă, ceea ce duce automat la creşterea dozei, care din nou are câteva implicaţii majore asupra stării de sănătate, şi anume poate exacerba (accentua) insuficienţa funcţională a colonului.

Ceaiul verde şi cafeaua verde

Ceaiul verde a fost şi este consumat în mod tradiţional în ţări precum China, Japonia şi Thailanda pentru efectele sale stimulante, diuretice şi de promovare a sănătăţii cardiovasculare.

Recent, ceaiul verde a fost recunoscut ca fiind un supliment ce poate ajuta în tratarea diabetului şi cancerului. De asemenea, multă lume utilizează ceaiul verde pentru a reduce greutatea.

Suplimentele de ceai verde sunt disponibile sub o gamă variată de forme:

  • ceaiuri
  • extracte
  • tablete sau capsule
  • pulberi
  • gume de mestecat

Compoziţie

Ceaiul verde conţine o gamă largă de compuşi polifenolici – substanţe chimice cu proprietăţi de neutralizare a radicalilor liberi. Exemplu: galatul de epigallocatechin (EGCG) – polifenolul cu cea mai mare pondere – aprox. 40%. Pe lângă aceşti compuşi polifenolici, ceaiul verde mai conţine:

  • uleiuri volatile
  • alcaloizi
  • cafeină
  • vitamina K
  • taninuri
  • polizaharide
  • vitamine şi minerale

Beneficii (demonstrate):

  • a fost demonstrat faptul că protejează împotriva cancerului şi încetineşte evoluţia acestuia – datorită efectelor antioxidante puternice.
  • controlează eficient glicemia la persoanele bolnave de diabet zaharat tip 1 – prin îmbunătăţirea producţiei de insulină, astfel nivelul zahărului din sânge este redus.
  • ajută la prevenirea hipertensiunii arteriale, accident vascular cerebral şi infarct.

Reacţii adverse:

Suplimentele de ceai verde, de obicei, sunt sigure chiar şi în cantităţi mari. Totuşi, atunci când se administrează astfel de suplimente trebuie să aibă loc şi o monitorizare atentă în ceea ce priveşte reacţiile adverse posibile. Astfel:

  • femeile însărcinate şi cele care alăptează trebuie să evite pe parcursul acestor perioade administrarea produselor pe bază de ceai verde, deoarece acestea conţin cafeină care trece uşor bariera placentară şi în laptele matern, putând să producă dereglări ale sistemului nervos atât la embrion, cât şi la sugar.
  • poate creşte aciditatea gastrică – persoanele cu gastrită sau ulcer trebuie să limiteze sau să stopeze administrarea ceaiului verde.
  • prin efectul laxativ – ceaiul verde poate exacerba simptomele colonului iritabil, iar
  • prin efectul diureticAtenţie! La persoanele hipertensive ce îşi administrează concomitent diuretice pentru reducerea edemelor şi scăderea tensiunii arteriale. Efectul acestora poate fi potenţat ducând la scăderi bruşte la valorilor TA sau poate duce chiar la deshidratare.
  • poate stimula funcţia cardiacă – astfel, nu se recomandă utilizarea ceiului verde în cantităţi importante acestei categorii de pacienţi (hipertensivi, stentaţi şamd).
  • poate produce insomnii, stări de anxietate şi iritabilitate – la pacienţii cu tratament antidepresiv sau antipsihotic, ceaiul verde NU este recomandat, deoarece poate interfera cu afecţiunea sau medicaţia. De exemplu: poate accentua simptomele unei insomnii.
  • datorită cantităţii de, cei drept, scăzute de vitamina K, ceaiul verde poate interfera cu medicamentele anticoagulante. De exemplu: warfarina sau anticoagulantele cumarinice (acenocumarolul). În acest caz se evită utilizarea ceaiului verde la această categorie de pacienţi, deoarece acesta poate scădea efectul terapeutic al anticoagulantelor, ducând la scăderea eficienţei acestora şi la creşterea riscului de a dezvolta cheaguri (trombi) de sânge.

Aşadar, înainte de a utiliza suplimente ce conţin ceai verde în vederea scăderii în greutate, trebuie să se ţină cont atât de beneficiile pe care le poate aduce, cât şi de riscurile sale.

Vorbeam mai sus de un alcaloid din compoziţia ceaiului verde, şi anume de galatul de epigallocatechin. În studii recente, acesta s-a dovedit a avea un rol foarte important în reducerea greutăţii.

Într-un studiu publicat în 2009 în Journal of Nutrition, cercetătorii au descoperit că participanţii supraponderali care au primit băuturi ce conţineau acest alacloid asociate cu o serie de exerciţii fizice au pierdut o proporţie însemnată din grăsimea abdominală şi au avut un nivel al trigliceridelor mai scăzut în comparaţie cu lotul căruia nu i s-au administrat băuturi cu galat de epigallocatechin, ci doar programul de exerciţii fizice.

Reducerea grăsimilor abdominale este importantă, deoarece aceste depozite cresc riscul de boli de inimă şi AVC.

Reducerea greutăţii

Capsulele de ceai verde pot reduce, de asemenea, greutatea recâştigată după ce s-a urmat o dietă.

Într-un studiu publicat în 2005 în revista Obesity Research oamenii de ştiinţă au descoperit că participanţii care au fost obişnuiţi cu cantităţi mari de cafeină au avut o pondere de întreţinere îmbunătăţită după pierderea în greutate, atunci când s-a utilizat ceaiul verde.

În schimb, cei care au fost obişnuiţi cu cantităţi semnificative de cofeină au avut rezultate mai puţin semnificative.

Protejarea ficatului

Într-o analiză desfăşurată de-a lungul mai multor ani, şi anume între 1989 – 2007 de către oamenii de ştiinţă din China, s-a concluzionat faptul că ceaiul verde joacă un rol important împotriva bolilor de ficat.

Cafeaua verde respectă aceleaşi principii ca şi ceaiul verde.

Raspberry Ketone (cetona din zmeură)

Este un compus chimic ce dă aroma specifică zmeurei.

De ceva vreme, s-a mers pe ideea că suplimentele cu raspberry ketone „ard” grăsimile şi previn creşterea în greutate, chiar şi fără dietă.

Întrebare: Chiar poate face acest lucru acest compus?

Răspuns: Nimeni nu ştie. Experţii afirmă că această substanţă este doar o iluzie.

Ce spune ştiinţa?

Până în prezent nu au fost efectuate studii pe oameni cu privire la pierderea în greutate produse de aceasta cetonă.

Singurele studii ce au fost efectuate, au fost pe animalele de laborator: şoareci, şobolani, iepuri.

Există, de asemenea, câteva studii privind efectul acestui produs pe celule izolate, dar nu există nicio modalitate prin care să se poată afirma faptul că raspberry ketone ar produce aceleaşi efecte şi la om, în organismul viu.

În studiile ce au avut loc pe animale, raspberry ketone a avut următoarele efecte:

  • pare să modifice metabolismul de ardere al grăsimilor, animalele prezentând o accelerare a funcţiei acestuia
  • reducerea ţesutului gras, mai ales la nivelul ficatului
  • creşte producţia anumitor hormoni care cresc capacitatea organismului de „a arde” grăsimi”.

Dar, repet, momentan nu se cunoaşte dacă acest efect este prezent şi la om.

Reacţii adverse:

La fel cum nu există niciun studiu care să confirme beneficiile acestui supliment, nu există dovezi şi date care să arate dacă raspberry ketone are sau nu potenţial periculos asupra sănătăţii omului.

Cârcotaşii – cei care nu cred în astfel de suplimente – afirmă că raspberry ketone administrat pe termen îndelungat ar putea creşte TA, produce aritimii, dar nici una dintre aceste reacţii adverse nu este momentan demonstrată.

În principiu, toate aceste suplimente sunt sigure (chiar şi cele care nu au studii dovedite), dar cu siguranţă atunci când se abuzează de ele, există pericolul de a părea – pe lângă beneficii – şi reacţiile adverse.

Toate cele bune!

Lasă un răspuns