Mituri despre somn

Nu ştiu câţi dintre voi realizează cât de important este somnul pentru refacerea organismului, dar constat că din ce în ce mai multe persoane ignoră importanţa unui somn de calitate. Motive sunt destule, probabil unul dintre ele este stresul şi grija zilei de mâine.

În decursul anilor s-au realizat numeroase studii legate de somn, iar rezultatele lor demonstrează că majoritatea miturilor legate de somn ne pot face mai mult rău decât bine.

mituri_somn

1. Prea mult somn îngraşă

Fals! În esenţă somnul este cea mai eficientă dietă din lume. Cercetările au indicat că dacă dormi o oră în plus pe noapte, într-o săptămână poţi slăbi 450 grame.

Alte studii arată că persoanele care nu au avut parte de somn suficient au consumat cu 6% mai mult decât cei care au avut parte de un somn suficient. Care este explicaţia? Atunci când dormim suficient scade nivelul de leptină, un hormon care controlează apetitul. Nivelul de leptină poate să scadă chiar şi în condiţiile în care dormim 6 ore pe nopate. Asta explică faptul că atunci când nu dormim suficient, tânjim după carbohidraţi.

2. Orele nedormite se pot recupera în weekend

Fals! Deficitul de somn, fie că vorbim de o noapte pierdută sau de o săptămână sau de o săptămână în care dormim puţin, poate fi recuperat în 2 zile, dar uneori poate dura chiar şi câteva săptămâni.

3. Îţi poţi antrena corpul să aibă nevoie de puţin somn

Fals! Cu toţii cunoaştem persoane care se laudă că s-au obişnuit să doarmă puţin şi că organismul lor nu au nevoie de mult somn. Eh, lucrurile nu stau chiar aşa.

Adevărul este că îţi poţi impune să te trezeşti devreme, însă nu poţi modifica nevoia de somn. De fapt, atunci când, pentru o lungă perioadă de timp, dormim mai puţin decât are nevoie organismul, ne facem un mare dezavantaj.

Există multe persoane care afirmă că au nevoie de doar 5 ore de somn pe noapte, dar acest lucru este o mare greşeală. Este adevărat că s-ar putea să existe diferenţe individuale şi factori genetici care să te facă să nu ai nevoie de 7 ore de somn. Acest lucru nu înseamnă că şi tu faci parte din acest grup de norocoşi, ca urmare nu e indicat să te privezi de somn în fiecare zi, deoarece acest obicei poate să-ţi afecteze unele aspecte ale sănătăţii, cum ar fi greutatea sau capacitatea de concentrare.

4. Un pahar de vin înainte de culcare te face să dormi mai bine

Fals! După un pahar de vin s-ar putea să ai impresia că vei adormi imediat ce pui capul pe pernă, dar trebuie să ştii că în realitate nu se întâmplă acest lucru. Specialiştii spun că alcoolul consumat înainte de culcare nu ne permite să avem un somn de bună calitate.

Orice tip de alcool consumat cu mai puţin de 3 ore înainte de somn poate perturba somnul, în special faza REM, ceea ce înseamnă că nu reuşim să intrăm în faza somnului care este critică pentru odihnă.

5. Este important să nu ne trezim în timpul nopţii

Fals! Este normal să ne trezim pe parcursul nopţii pentru a merge la toaletă sau pentru a bea apă. Cu toate acestea, este foarte important să reuşim să adormim în maxim 10 minute din momentul în care ne-am trezit.

Dacă ai nevoie de mai bine de 15 minute pentru a adormi şi rămâi treaz pentru 90 de minute sau chiar mai mult – un ciclu de fază REM durează aproximativ 90 de minute – atunci putem spune că somnul este întrerupt, iar acest lucru ar putea semnala insomnia.

Toate cele bune!

Lasă un răspuns