Date privind managementul stresului

Ce este stresul?

Boala modernă sau boala mileniului 3stresul – poate fi definit în linii generale ca o situaţie în care ieşim din zona noastră de confort şi intrând în zona de disconfort. În timp stresul poate duce la anxietate sau alte afecţiuni. Primele simptome ale stresului sunt:

  • dureri de cap
  • HTA – hipertensiune arterială
  • tulburări de somn
  • dificultăţi de concentrare
  • dureri de stomac
  • iritabilitate

Dacă persistă timp îndelungat stresul poate provoca afecţiuni mult mai grave, precum:

  • depresie
  • HTA cronică
  • aritimii
  • ateroscleroză
  • tulburări gastro-intestinale – ulcer, îndeosebi
  • creşterea ponderală
  • disfuncţii sexuale – impotenţă la bărbaţi, frigiditate la femei
  • probleme de fertilitate
  • afecţiuni dermatologice – acnee, mătreaţă, eczeme, psoriazis şamd

Din păcate, omul modern nu-şi poate trăi viaţa fără stres, fără a fi stresat. De asemenea, stresul se referă şi la capacitatea de adaptare a fiecăruia dintre noi la cerinţele fizice şi emoţionale cotidiene. Pe măsură ce ne dezvoltăm, mintea şi corpul dobândesc noi abilităţi care ne ajută să facem faţă – să ne adaptăm – la factorii declanşatori ai stresului, care odată cu evoluţia omenirii sunt tot mai mulţi:

  • serviciul – este un factor important al apariţei stresului
  • viaţa de zi cu zi – emoţiile trăite acasă în familie pot cauza stres. Aici amintim: decesul unei persoane dragi, căsătoria, divorţul, datoriile financiare, schimbarea locuinţei etc.
  • factori exteriori – de exemplu, televizorul poate fi un factor ce furnizează stres. Ia gândiţi-vă la ameninţările ce se dau pe posturile de ştiri! Criza, atacurile teroriste, greve şamd, toate acestea provoacă teamă şi nesiguranţă care în final ne va face să ne simţim stresaţi.

Identificarea stresului

Stresul nu vine niciodată într-un pachet de simptome bine definite care ne poate indica cu siguranţă faptul că suferim de stres. Bun, şi atunci cum ştim că suntem stresaţi? Trebuie să conştientizăm faptul că suntem stresaţi prin primele simptomatologii care apar. Am enumerat mai sus stările debutante ale stresului.

Trebuie să ne autoeducăm astfel încât să fim capabili de a ne identifica gradul de stres cu care ne confruntăm pentru a putea îmbunătăţi starea generală.

Percepţia stresului

Fiecare persoană percepe stresul în diferite feluri, deoarece organismul fiecăruia dintre noi este diferit. Factorii care influenţează modul în care ne confruntăm cu stresul sunt:

  1. Timpul în care ne aflăm sub factorii de stres;
  2. Numărul factorilor de stres;
  3. Abilitatea fiecăruia de a simţi că poate scăpa de factorii de stres sau de a rezolva problemele ce declanşează această stare;
  4. Percepţia gradului de stres. Noi vom reacţiona diferit la aceeaşi situaţie stresantă. Să dăm un exemplu: dacă pierdem o sumă de bani unii dintre noi vor avea o atitudine de genul: „asta este, voi face alţii”, pe când alţii vor avea o atitudine prăpăstioasă, de genul: „sunt gata, sunt terminat, ce mă fac?!”. Cine credeţi că va suferi mai mult şi cine se va îmbolnăvi mai repede? Desigur, nu putem fi toţi la fel, dar putem gestiona astfel de situaţii prin autocontrol pentru a reduce daunele ce pot surveni în urma acestora.

Totuşi, cum gestionăm stresul?

A trăi în zilele noastre presupune învăţarea în fiecare zi să creăm şi să utilizăm resursele disponibile – exterioare şi interioare – pentru a atenua sau a elimina factorii de stres. Acordând o atenţie deosebită tiparelor de stres (vezi percepţia stresului) şi aplicând resursele diponibile putem să gestionăm şi să facem faţă diferitelor nivele de stres.

Exerciţiile fizice, mâncatul sănătos, suportul social sunt puncte sănătoase pentru gestionarea stresului. În viaţă nu putem anticipa întotdeauna evenimentele, dar trebuie să fim pregătiţi să facem faţă fiecăruia în parte, indiferent de gradul sau importanţa sa.

Stabiliţi-vă limite în ceea ce faceţi, astfel încât stresul să nu ajungă la cote copleşitoare. Fă-ţi timp şi acordă atenţie relaxării, somnului, exerciţiilor fizice, alimentaţiei sănătoase, pregăteşte-ţi organismul pentru a fi capabil să întâmpine situaţiile cotidine cu forţă şi echilibru.

Programele de management al stresului sunt o opţiune, dar din păcate în România nu prea există astfel de programe. Puteţi încerca acasă diferite metode de meditaţie şi diferite tehnici de respiraţie. Vă ajută să eliminaţi stresul şi vă fac să vă simţiţi mai bine, mai încrezători.

stres_management

Toate cele bune!

Lasă un răspuns