Cum facem faţă asteniei de primăvară?

Datorită faptului că pe perioada iernii am fost obişnuiţi să stăm mai mult în casă şi să consumăm preponderent alimente conservate, este posibil ca acum să ne confruntăm cu o stare de slăbiciune fizică, oboseală permanentă şi nejustificată, precum şi cu dureri de cap şi cu dificultăţi de concentrare. Toate aceste simptome definesc astenia de primăvară.

astenia_de_primavara

Astenia de primăvară nu este o afecţiune, ci este consecinţa ieşirii din hibernare a organismului şi a efortului acestuia de a se adapta la noile condiţii de viaţă.

Ce modificări hormonale au loc

Astenia de primăvară este cauzată de scăderea concentraţiei de beta-endorfine din plasma sanguină. Beta-endorfinele sunt hormoni care, în concentraţie ridicată, induc o stare de bine şi au o acţiune calmantă.

Un alt hormon influenţat de schimbările pe care le presupune noul sezon este hormonul MSH (hormon stimulator al melanocitelor), secretat de glanda pituitară. Eliberarea acestuia în fluxul sanguin depinde şi de expunerea la lumină, care primăvara este mai mare.

Hormonul MSH stimulează producţia şi eliberarea melaninei, pigmentul pielii, însă are şi alte roluri în organism. Studiile au arătat că, în concentraţie ridicată scade apetitul, lucru care explică de ce unele persoane nu au poftă de mâncare la trecerea de la iarnă la primăvară. De menţionat este faptul că persoanele sedentare sunt mai vulnerabile.

Trecerea de la un anotimp la altul poate să nu fie resimţită de cei care sunt în permanenţă activi din punct de vedere fizic şi psihic (intelectual) şi au o stare de sănătate bună. Sedentarii însă, cei care lucrează în interior, la birou, vor resimţi oboseala şi slăbiciunea fizică.

De asemenea, femeile sunt mai predispuse la astenie, comparativ cu bărbaţii, pentru că au o vulnerabilitate fizică şi emoţională mai mare.

Din categoria persoanelor care se simt lipsite de energie la început de primăvară fac parte şi bolnavii cronici, deoarece adaptarea organismului implică pentru ei un efort mai mare.

Pentru persoanele cu un temperament melancolic sau coleric, schimbarea de sezon poate să declanşeze o tulburare depresiv-anxioasă care, ignorată, riscă să se transforme într-o depresie în toată regula.

Lumina solară este un factor protector pentru psihic, dar, pe de altă parte, şi modificările metabolice au consecinţe asupra sistemului nervos.

Astenia psihică se manifestă prin instabilitate emoţională (persoana trece brusc de la ostare emoţională la alta şi simte adesea nevoia să plângă). Alte simptome specifice sunt dispoziţia anxioasă şi nervoasă, oboseala şi scăderea semnificativă a stimei de sine. Afectează în special persoanele care muncesc în condiţii de stres crescut.

Cum facem faţă asteniei de primăvară?

1. Practică exerciţii fizice

Ele ajută metabolismul – pentru că stimulează secreţia de endorfine – îmbunătăţind starea psihică. Atenţie! Exerciţiile prea solicitante pot avea efect invers, epuizând şi mai mult organismul. Persoanele cu boli cronice trebuie să ceară avizul medicului înainte de a face orice tip de mişcare.

2. Petrece mai mult timp în aer liber

Plimbarea sub soarele de primăvară stimulează creierul nu doar prin creşterea fluxului de sânge oxigenat, ci şi prin stimularea producţiei de serotonină, substanţă care generează o stare psihică de bine.

3. Suplimente alimentare

Lăptişorul de matcă şi polenul au efect energizant şi tonic pentru sistemul nervos. Suplimentele cu fier pot fi şi ele utile în caz de oboseală şi slăbiciune. La trecerea de la iarnă la primăvară se mai poate face o cură cu drojdie de bere. Aceasta conţine vitamine din grupul B, care combat stările depresive şi nervozitatea, precum şi fier, util în caz de oboseală.

4. Evită alimentele care solicită organismul

Organismul consumă o cantitate mare de energie pentru a metaboliza grăsimile, prăjelile şi produsele rafinate de tipul făinii albe şi zahărului. Prin urmare, exclude din alimentaţia ta aceste alimente dacă doreşti ca starea d epuizare să nu se accentueze.

5. Consumă fructe şi legume proaspete

Spanacul, ţelina, urzicile şi leurda sunt bogate în substanţe ce revitalizează organismul. Au efect vitaminizant şi diuretic şi stimulează purificarea ficatului.

Consumă-le sub formă de salate. Dacă suferi de probleme digestive, precum gastrită, ulcer sau colon iritabil, introdu cu prudenţă crudităţile în dietă, pentru că schimbarea bruscă poate avea un efect iritant şi poate agrava simptomatologia.

6. Înlocuişete cafeau cu ceaiul verde

Ceaiul verde este unul dintre cele mai eficiente energizante naturale.

7. Dormi suficient

În aceată perioadă, organismul trebuie ajutat să se adapteze, iar odihna îi asigură refacerea de care are nevoie. Dormi cel puţin 7 ore pe noapte dacă vrei ca nivelul de energie din timpul zilei să fie optim.

Toate cele bune!

Lasă un răspuns